Massageboll, triggerpunktsboll
17 februari, 2021
Kinesiotejp
17 februari, 2021

Powerbands är fantastiska redskap för träning. Att träna med powerbands är
ett skonsamt sätt att träna och kan utföras i många olika syften, såsom
rehabilitering, uppvärmning, muskeluppbyggnad, snabbhet, uthållighet, spänst,
stretching och flexibilitet.

Vilket powerband passar bäst för respektive övning?

Eftersom powerbands kommer i många olika motstånd är det viktigt att hitta
det band som passar bäst för ditt syfte och för den övning du ska utföra.
Har du styrketränat länge och är stark passar banden med högre belastning
bättre. Är du ny till träning och inte har tränat så mycket eller utför rehab för
en skada kan det vara bättre att börja med ett lättare band.
De lättare banden passar bland annat bra för att träna mindre muskler, vid
prehab/rehab, snabbhetsträning och för uthållighetsträning. Ju större muskel
du vill träna, desto bättre passar ett band med högre motstånd. Banden med
lätt-mellantung belastning passar bland annat bra vid träning för överkropp
och vid rörlighetsträning. De tyngre banden passar bra vid mer avancerade
övningar, som hjälpmedel vid styrkelyft, för större och starkare muskler som
vader, ben och mage samt till rörlighetsträning. Jag har bara det bandet som är lämpat för rehab som ger liten belastning.

För att ditt powerband ska hålla så länge som möjligt finns det några saker som kan vara bra att tänka på

Undvik långvarig kontakt med solljus
Förvara dem i rumstemperatur
Undvik skarpa/vassa föremål
Gör rent dem då och då
Förläng inte bandet mer än det tolererar, byt istället till ett tyngre
powerband om du behöver mer motstånd
Kontrollera att bandet är helt, utan repor, jack, hål eller liknande innan
användning för att undvika skada
.
Om du följer dessa punkter kommer ditt powerband att hålla längre och du
kommer få ut mer av din träning.
Om du vid användning känner smärta eller
obehag, stoppa övningen och uppsök hjälp.
All användning sker på egen risk.
Med detta band får du tips på träning.

Boka nu