072-22 50 200

Andning

Hur andas du?

Är du stressad? Här kan du göra en minikurs i stresshantering, vi kanske ska börja här…

Tryck här så kommer du till testet.

Kursen består av fem mail och du kan läsa dem nedan, så att du vet vad de innehåller och ifall du ska rekommendera någon att göra testet och gå kursen (vilket man gör genom att ange sin epostadress efter att man svarat på frågorna i stresstestet):

• Mail #1 ”Stresstestet – hur tolka resultatet?”, skickas ut direkt efter att man gjort stresstestet
• Mail #2 ”Utmaning – gör tvärtom mot vad du brukar”, skickas ut 2 dagar efter stresstestet
• Mail #3 ”Stress – vad är det egentligen?”, skickas ut 9 dagar efter stresstestet
• Mail #4 ”Nära koppling mellan andning, stress och jobbiga känslor”, skickas ut 16 dagar efter stresstestet
• Mail #5 ”Lugna ned en stressad, överhettad hjärna”, skickas ut 23 dagar efter stresstestet

Nu till Andningen som speglar vad som pågår i kroppen — både tankar och känslor och om vi är stilla eller om vi rör på oss. Genom att ta kontroll över vår andning kan vi påverka våra tankar och känslor, våra inre organ som hjärta och hjärna samt kroppens funktioner som matsmältning och immunförsvar.

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Bara några minuters syrebrist kan för alltid förstöra hjärnans förmåga att bearbeta inkommande information. Men det är inte bara viktigt ATT vi andas, utan också HUR vi andas.
– Har du sömnproblem? Snarkar du?
– Andas du häftigt när du tränar?
– Är du stressad? Går hjärnan ofta på högvarv?
– Har du låg energi och låg uthållighet?
– Har du högt blodtryck eller andra hjärt/kärlproblem?
– Har du nedsatt sexuell förmåga?
– Är du ofta rädd, orolig eller nervös?
– Har du återkommande halsinfektioner?
– Är du överviktig eller lider av fetma?
– Har du problem med smärta och värk?
– Är din näsa ofta täppt?

Försämrade andningsvanor
Om du svarade ja på någon av ovanstående frågor kan du uppleva stora hälsovinster genom att dina andningsvanor.

Har du en kropp som svullnar och ett lymfsystem som inte fungerar? Då är rätt andning A och O.

Försämrade andningsvanor ät väldigt vanligt. Vi andas snabbt, ytligt, håller andan, tar stora andetag m.m. Men de flesta människor är inte medvetna om att de har en andning med stor förbättringspotential. Titta på listan nedan. Kanske blir du överraskad över att alla dessa aktiviteter indikerar försämrade andningsvanor:

Harklar dig i tid och otid (en harkling är ett andetag)
Håller andan när du koncentrerar dig
Andas forcerat när du pratar
Har munnen öppen när du tränar
Andas snabbt, högt uppe i bröstet när du blir stressad
Snarkar när du sover (en snarkning är ett andetag)
Bra andningsvanor
Bra, medvetna andningsvanor innebär att vår andning är in och ut genom näsan, låg (når djupt ner i magen), och är långsam och avspänd, rytmisk och tyst. Det är allt. Visst är det enkelt!? Samtidigt som principerna som kännetecknar bra andningsvanor må vara enkla, ligger utmaningen i att få till allt fler och fler av de 1 000 andetag vi andas varje timme på detta sätt.

 

Vi vet alla hur viktigt det är att andas. Men få av oss är medvetna om att HUR vi andas de 1 000 andetag vi tar varje timme påverkar varje liten del av vårt liv. De flesta av oss har en andning med stor förbättringspotential och därmed kan vi erhålla stora hälsovinster när vi förbättrar våra andningsvanor.

Andningen är nyckeln!

Att sova med tejpad mun, hua tänker ni men testa, de har jag gjort och gissa om jag sov gott?

En bra sömn är avgörande för en bra hälsa, hög energi och allmänt välbefinnande. Hur vi andas när vi sover är av största vikt, eftersom vår kropp då läker, reparerar och återhämtar sig. Att sova med öppen mun skapar en obalans mellan syre och koldioxid och orsakar hyperventilering, vilket leder till syrebrist och orolig sömn.

Då det inte är lätt att hålla koll på din andning när du sover, men det säkerställer användandet av Sleep Tape™ .  Din mun förblir stängd under natten så att andningen bara sker in och ut genom näsan.
Fördelar med att använda Sleep Tape
Att tejpa munnen på natten är ett synnerligen enkelt, men ändå väldigt kraftfullt verktyg. Vanliga kommentarer är att man vaknar piggare, sover lugnare, vaknar inte på natten och behöver mindre sömn.

Undvik hyperventilering – Om du sover med öppen mun innebär det per automatik att andningen överstiger kroppens behov. Denna hyperventilering skapar en obalans mellan syre och koldioxid och ger upphov till syrebrist.
Håller din mun stängd – Att tejpa munnen på natten är ett enkelt sätt att säkerställa att munnen är stängd och att andningen sker in och ut genom näsan. Utan någon större kostnad får du andningen att jobba för dig under sömnen, istället för emot dig.
Vakna upp utvilad – Näsandning är första steget till bra andningsvanor. Näsandning när du sover ökar chanserna att din kropp kan slappna av och få den vila och återhämtning den behöver.
Ger en djup sömn – Orolig sömn är vanligt bland de som andas genom munnen på natten. När vi uppfattar hot och faror öppnar vi automatiskt munnen. Det är en nedärvd reaktion sammankopplat med vårt kamp/flykt/frys-system. För att få en djup sömn behöver vårt kamp/flykt/frys-system gå ned på sparlåga, vilket vi uppnår mycket lättare när munnen är stängd.