Hur ska man veta när man ska dra i bromsen?

Jag hur ska jag veta när träningen går över i att skada en?
Ja så blev det på vår semester i Gran Canaria för några veckor sedan. Allt var frid och fröjd där, vi bodde på 7 våningen med härliga etagetrappor som vi såklart tog. Kanske att denna trappträning blev fler gånger än ett gympass på en stäpp eller trappmaskin om jag nu skulle köra den 30 min varje dag.. För vi härjade ju upp och ner hela tiden, starka ben tänkte jag och körde på.

Måndag var det bergsvandring upp på 2000 m höjd, underbart att då upptäcka att detta var en vandring med rejäl tempohöjning och bergigt och stenigt och grusigt rakt upp och sedan rakt ner. Detta var en vandring på 5 timmar och 1,4 mil i runda slängar. Knäckte bara till min gamla artrostå som hunnit förbena sig lite och sista timmarna var rätt smärtsamma men va då, de gick ju fortfarande bra med höften, den som alltid brukar krångla. Efter denna dag tog jag hissen för tåns skull dagen efter för att den skulle få lite lugn efter min laserbehandling som gjorde att smärtan försvann.

Dagarna gick och vi promenerade mycket och gick upp/ner i dessa trappor. Jag gympade varannan dag och var supernöjd med detta.

Fredag och dags för en vandring igen, inga problem alls, tån mådde bra och höften var snäll och go. 3 timmar men inte så mycket stigning men en otrolig hetta i bergen var det denna dag och en sandstorm från Sahara drog över bergen.

Jag gymmade på resten av tiden som vi var kvar och vi promenerade dit vi skulle, ja ni vet, stranden, resturangen och hotellet.

Några dagar efter vi kommit hem så kom fakturan med ränta, krav och kronofogden hängandes på hela min högra sida…

Den 5/4 var det bara att börja jobba igen, det var dagen efter vi kommit hem och inget konstigt med att börja jobba såklart men några dagar senare var kaoset ett faktum. Det är nu tur att jag är terapeut till yrket och faktiskt kan kroppen och många av dess muskler och med tillhörande funktioner, tack gode gud säger jag bara. Ja det var svårt att få gymningen att bli så bra utan att ett smärtkaos skulle inträffa men såklart gjorde det de. Jag fick jobba med laserbehandling, triggerbollar, foamrollers, pinnar att trycka i magen med och faktiskt äta smärtstillande och inflamationshämmande medicin. Så många sömnlösa nätter pga av nervsmärta i benet, vill nästan inte ens räkna för då får jag väl spader har passerat. Men hela tiden vet jag att jag måste träna över min smärta för att jag ska kunna komma tillbaka, så nu ja nu är det den 13 maj och jag känner att det börjar vända. Skam den som ger sig.

Så till alla ni som tränar och får ont, eller bara tror att ni är så friska och tokar till det som jag gjorde, sök hjälp hos en terapeut som kan kroppen, rolla er, tryck på triggerpunkter, rör er, träna fast de gör ont men det viktigaste är dock att ALDRIG hamna i soffan i tron att man kan vila sig i form.

Så stå ut och jobba på!